Hvordan har jeg arbejdet med erhvervsdesign i andre organisationer, og hvilke erfaringer kan du drage nytte af i arbejdet med at udvikle din virksomhed?

En brugbar model i mit arbejde

Med brug af modellen fra Erhvervsdesign har Sanne fået redskaber til bedre at kunne hjælpe sine kunder med deres strategi og mål.

Sanne Tryk arbejder som selvstændig med mindre iværksættervirksomheder, som hun hjælper med
projektledelse og udvikling.

“- Jeg bruger modellen fra Erhvervsdesign til at nå mine mål og skabe værdi for mine kunder!”  siger Sanne om sit forløb med Erhvervsdesign. Efter forløbet er hun i gang med at lave 2 nye webshops og har udarbejdet værdigrundlag, mission og vision for kunderne.

Erhvervsdesign har for Sanne været en brugbar model for hendes arbejde med kunderne. Hun har opnået overblik og forståelse, samt forbedret kommunikation i forhold til at nå såvel egne som kundernes mål.

Læs mere om Sanne Tryk her: 

Tanker om at nå ud til kunden

Med brug af værktøjet "Persona" har Conny kunnet definere kunderne mere præcist som mennesker, og dermed kan hun være mere skarp i sin markedsføring!"

Conny Fischer driver virksomheden Læringsrum, der arbejder for at hjælpe børn til bedre trivsel og livsglæde ved at hjælpe dem med nogle af udfordringerne i skolen, læsning og matematik. I det fysiske læringsrum er der masser af plads, forskellige stole, borde, puder og legeredskaber, bolde mm. Der skal være plads til udfoldelse og ro til fordybelse. For Conny er nærværet med det enkelte barn nøgle til barnets succes.

Conny deltog i et Erhvervsdesign forløb sammen med fire andre iværksættere med en mindre virksomhed. Forløbet bestod af tre elementer:

  • et indledende møde mellem Martha og hver enkelt deltager,
  • en specielt tilrettelagt fem timers workshop for alle deltagere, og
  • et afsluttende møde med refleksioner over de nye tiltag i virksomheden.

“- Mine kunder er børnenes forældre, som gerne vil det bedste for deres barn. Med brug af værktøjet “Persona” har jeg kunnet definere kunderne mere præcist som mennesker, og dermed kan jeg være mere skarp i min markedsføring!”

I første omgang er Conny ved at flytte i nye lokaler, og derefter vil hun udvikle nye måder at fortælle sin historie på, så hun kan nå ind til de forældre, hvis børn ikke trives i skolen, fordi de har udfordringer med at fungere i undervisningssituationen. I workshoppen arbejdede deltagerne med forretningsmodellen, Innovation i Pizzahøjde, og det har været et godt redskab til at få overblik over de aktiviteter der skal sættes i værk.

Mere interessant forretningsmodel end de traditionelle

Ved at arbejde med Erhvervsdesign har Heidi fået inspiration og redskaber til at sætte sin tid i system til udvikling af sin gårdbutik, Fru Vestkær.

Fru Vestkær ligger et lille stykke udenfor Ølgod, en lille gårdbutik, indrettet i gårdens tidligere staldlænge. Fru Vestkær er Heidi Riis Hansen-Vestkær, som ejer og driver butikken med delikatesser, brugskunst, smykker, tøj og kalkmaling, afholder workshops og smagninger. Butikken emmer af engagement, kreativitet og lækre sager til ganen, kortsagt, en gavebutik, hvor passionen er at give kunderne en fantastisk oplevelse og service.

Heidi deltog i et Erhvervsdesign forløb sammen med fire andre iværksættere med en mindre virksomhed. Forløbet bestod af tre elementer:

  • et indledende møde mellem Martha og hver enkelt deltager,
  • en specielt tilrettelagt fem timers workshop for alle deltagere, og
  • et afsluttende møde med refleksioner over de nye tiltag i virksomheden.

“- Jeg har lært at arbejde på en lidt mere kreativ måde med min virksomhed, som jeg bestemt synes, er mere interessant end de mere almindelige forretningsplaner, jeg kender fra butiksverdenen. Jeg har fået en anden og sjovere tilgang til tingene!”

På workshoppen indgik der en del fælles sparring mellem deltagerne, og de forskellige virksomheder med flere måder at gøre tingene på var en stor inspirationskilde for Heidi, blandt andet vil hun nu sætte sin tid mere i system og gøre mere ved webshoppen, som på sigt gerne skal give mere salg. Desuden har Heidi planer om at udvide med flere events, som kan trække flere kunder til den fysiske butik.

 

Få tankerne tilbage på formålet med butikken

Anita har fået indblik i sit formål med at drive butik. Hun har fået redskaber til mere hånd om sine leverandører og netværk til samarbejde om indkøb m.v.

 

Anita driver Rav Mads Hus sammen med sin mand, Bjarne. Bjarne er alternativ behandler med en bred vifte af Kranio Sakral Terapi, Magnetterapi m.v. Anita driver butikken, hvor hun sælger rav, ravsmykker, tøj og brugskunst. Ravsmykkerne laver hun selv, ligesom hun reparerer smykker for folk. Tøjet er af naturlige materialer – også i store størrelser, og ellers er butikken et paradis af spændende varer, brugskunst, glaskunst, økologisk sæbe, julepynt, tasker m.m.

I løbet af året arrangerer Anita forskellige events, blandt andet modeshow, strikkeaftener, foredrag og håndlæsning.

Anita deltog i et Erhvervsdesign forløb sammen med fire andre iværksættere med en mindre virksomhed. Forløbet bestod af tre elementer:

  • et indledende møde mellem Martha og hver enkelt deltager,
  • en specielt tilrettelagt fem timers workshop for alle deltagere, og
  • et afsluttende møde med refleksioner over de nye tiltag i virksomheden.

“- Jeg har set min butik lidt fra oven og fået tankerne tilbage på, hvorfor jeg gerne vil lave det jeg gør – og set på, om jeg nu også gør det!”

De kreative værktøjer passer godt til Anitas kreative måde at arbejde på, og hun har haft stor gavn især af metoder til brainstorm, fået fokus på, hvad hun kunne ændre på – eller arbejde mere med.

Særligt er det leverandørerne, som hun vil have et bedre samarbejde med. Hun vil selv være mere opsøgende og finde flere “rigtige” producenter, gerne dansk og mere økologi. Der skal være fokus på produktionsforhold og gennemsigtighed for kunden. Her skal der til varerne knyttes beskrivelser om varen og dens kvaliteter. Ved at samarbejde med andre små butikker omkring indkøb og events kan hun skabe flere muligheder for et bredere kundegrundlag.

Et mere velovervejet overblik over virksomheden

Med et Ervhervsdesign forløb fik Betina redskaber til udvikling og kvalificering af sin webshop. Hun udviklede et netværk med sparring og samarbejde.

 

Mikkla.dk er Betina Petersens webbutik, som sælger legetøj, børneudstyr, garn, sæber og krydderier mm.

 

Vi møder Betina i de hyggelige lokaler, der fungerer både som fysisk butik og som lager for et væld af fascinerende, eventyrlige varer. Betina selv er indbegrebet af eventyrfortælleren, skaberen af magiske universer for børn.

Betina deltog i et Erhvervsdesignforløb sammen med fire andre iværksættere med en mindre virksomhed. Forløbet bestod af tre elementer:

  • et indledende møde mellem Martha og hver enkelt deltager,
  • en specielt tilrettelagt fem timers workshop for alle deltagere, og
  • et afsluttende møde med refleksioner over de nye tiltag i virksomheden.

“- Allerede ved det første møde satte Martha mine tanker i sving med spørgsmål om formålet med min butik. Hun fangede mig kreativt på en anden måde og fik mig til at tænke anderledes!”

Betinas udbytte af forløbet var stort, helt konkret var brainstorm værktøjer til at finde og kvalificere nye ideer og løsninger på udfordringer. Hun har altid haft let ved at finde på ideer, men ved at gøre øvelsen sammen med sine medarbejdere fik de sammen udviklet nye varekategorier og styrket butikkens fokusområder. Samtidigt med at de sparede tid og fik bedre kvalitet i arbejdet.

“- Den største værdi af forløbet har været at udnytte samarbejde med andre. Jeg har også aftalt mere samarbejde med de andre deltagere omkring indkøb af varer og deltagelse i forskellige events, hvor vi kommer ud til nye kundegrupper!”

Forløbet gav Betina en tidslomme, hvor hun fik et velovervejet overblik over sin virksomhed. Det gav et overskud til at tænke ud af boksen og omsætte ideerne til konkret handling.

Kvie Sø Efterskole

Vi kan alle noget!

En efterskole for udviklingshæmmede teenagere

Kvie Sø Efterskole startede officielt 11. august 2019 med 34 tilmeldte elever. I løbet af august måned kom der yderligere 3 elever, og flere har henvendt sig med henblik på et efterskoleophold for deres søn eller datter. Til 2020 er der allerede indskrevet 40 elever med en vision for 84 elever om fem år. Skolens hjemmeside kan findes her: Kvie Sø Efterskole.

Alle kan i princippet oprette en efterskole, men hvis man skal have tilladelse fra Undervisningsministeriet til at drive skole med statsstøtte, er det en længere proces. For Kvie Sø Efterskoles vedkommende startede det i 2017, hvor en arbejdsgruppe satte sig for at undersøge mulighederne. Det første og væsentligste spørgsmål:

Hvorfor skal vi have en efterskole for udviklingshæmmede?

Fordi vi kan alle noget, og vi kan alle lære noget. Det tænker man ikke altid om udviklingshæmmede, men to år efter den spæde start i arbejdsgruppen og efter en måneds undervisning kan det bekræftes af både forældre og personale.

Det var en lang proces, hvor bestyrelsen blandt andet arbejdede med:

  • Indsamlinger, fonde, donationer og sponsorater
  • Værdigrundlag og undervisningsplaner
  • Budgetlægning og finansiering
  • Praktisk indretning og rengøring i skolens faciliteter
  • Events for kommende elevers forældre, sponsorer, uddannelsesvejledere, lokalsamfund m.v.

Det mest fascinerende er den kæmpe støtte, skolen har af lokalsamfund og en hær af frivillige, som gang på gang bakker op med stort og småt under mottoet: Vi kan alle noget.

 

(mere…)

Dansk Rideforbunds Akademi

Dansk Rideforbund ønskede i 2018 en analyse af forbundets uddannelse- og kursusaktiviteter samt anbefalinger til ny struktur og nye kurser. Opgaven blev løst i to sæt:

  1. Analyse af kursusaktiviteter gennem interviews med nøglepersoner og udvikling af skitser til et akademi, som kunne rumme forskellige målgrupper og forskellige fagområder. Opgaven blev vedtaget på bestyrelsesmøde i forbundet i august 2018.
  2. Diplomlederafgangsprojekt med titlen, Implementering af Danske Rideforbunds Akademi. Her var fokus på den svære opgave at implementere strategien.

Særligt blev der lagt vægt på at sikre en direkte kommunikation til målgruppen og med fokus på målgruppens behov. I afgangsprojektet blev materialet atter analyseret med henblik på at undersøge modstand mod udfordringer og barrierer for implementeringen for at finde nogle gode handlemuligheder. Der blev lagt vægt på, hvorfor uddannelse er vigtigt som led i at sikre forbundets sammenhængskraft.

Vil du læse mere, kan du trykke på link til projektets abstract, som gengives med tilladelse fra forbundets formand, Ulf Helgstrand.

Implementering af Dansk Rideforbunds Akademi Abstract